Ulvene på Stubbegårdlejren 2008

Klik her og se artiklen i bladformat

Ulvene på Stubbergårdlejren 2008

tekst: GA Gitte Juhl

Onsdag den 9. juli
Endelig oprandt dagen, som mange af ulvene havde ventet på, de skulle af sted til deres første store lejr med spejderne. Klokken 08.45 ankom 15 ulve, 3 leder og 2 lederbørn til Kvisten med al deres personlig bagage, lommepenge og meget spændte, for hvad var det nu lige, de skulle de næste mange dage? De fik linet bagagen op i de forskellige bander, og så var det kun at vente på bussen og få sagt farvel til forældrene.

Da bussen kom tog det ca. 7 minutter, inden alle var inde i bussen, og der blev vinket, og så gik det ellers afsted mod eventyret. Stemningen i bussen var høj, og da vi havde kørt lidt, begyndte ulvene at synge. De havde fået en hjemmeopgave: de skulle lære flagsangene, så de kunne overdøve de andre deltagere på turen. De havde taget opgaven meget alvorlig, kunne vi høre, så mens det gik mod Trevælde og Stubbegård Sø, sang ulvene højt i bussen. Efterhånden som vi nærmere os, blev stemningen højere, og der lød flere gange: Er vi der snart? Hurra, endelig kunne vi se Trevælde, og vi blev modtaget af lejrchefen Bettina. Hun fortalte os, hvilken vej vi skulle gå for at komme ned til resten af Egebjerg Gruppe.

Alle hankede op i deres bagage, nogle havde så meget tøj med, så man skulle tro, at der skulle skiftes, inden vi skulle spise eller i hvert fald 2 – 3 gange om dagen. Jeg tror, at måske et par stykker af pigerne fik brugt al tøjet, men mange opdagede også, at de havde alt for meget tøj med.

Nede på vores lejrplads, som vi delte med juniorer og troppen, skulle vi have slået teltene op. Det tog lidt tid, da ulvene selv lavede arbejdet, men vi havde øvet os, så det var rigtig godt arbejde. Den ene bande blev sendt op til fadeburet efter frokosten, så vi kunne få noget at spise, inden vi skulle på aktiviteter. De store var på hike, så vi brugte deres spisebord, da det havde bordplade, og vi havde ikke fået lavet et til os selv endnu. Efter frokosten og opvasken skulle vi op til flagstangen og møde de andre ulve, som også deltog. Der deltog 60 ulve fra hele distriktet, så vi mødte mange nye ulve.

Ulvene 1

Ulvene 2

Eftermiddagsaktiviteten var lavet over emnet Vind. Vi valgte en aktivitet, hvor vi ud fra vinden og skyerne skulle lave en vejrudsigt. Hver bande fik lavet deres egen vejrudsigt, og de var meget ens, og det viste sig også meget korrekte. Senere gik vi ned i lejren, for vi skulle have lavet nye ulvemasker og glas til lys, det skulle vi bruge til aftens lejrbål. Inden lejrbålet skulle der dog lige laves aftensmad, det var svensk pølseret, så det var bare om at komme i gang med at få skåret kartofler, løg og pølser, da vi kun havde 3 store gryder, og der var 50, som skulle spise, da de store var kommet tilbage. Vi fik alle mad og fik vasket op, inden ulvene gik til lejrbål. Vores lejrbål startede ved flagstangen, da vi først skulle op og hente den røde blomst, som skulle bæres ned til lejrbålspladsen. Det var et flot syn at se alle ulvene med hver deres lygte gå ned til lejrbålet. Her blev der sunget og hygget i en times tid, inden det gik tilbage til vores egen lejr og afslapning. Ulvene havde haft besøg tidligere på eftermiddagen, så der var kage til aftenhyggen i vores lille lejr, og så var det ellers tid til at krybe i soveposen, da det havde været en lang dag.

Ulvene 3

Torsdag den 10. juli
Torsdag meget tidligt, omkring klokken 7, skulle vi op og i gang med en ny dag. Hvorfor skal vi så tidligt op? Jeg har ferie!, var en af kommentarerne fra ulvene.

En bande blev sendt af sted efter morgenmaden, og vi gik i gang, så vi forhåbentlig kunne være færdige inden flaghejsningen kl. 8. Vi nåede det ikke helt, men spiste så færdig, da vi kom tilbage, og heldigvis havde vi tid til at få vasket op og få teltene i orden, inden vi skulle til gudstjeneste med Torsten.
Efter en god gudstjeneste i det fri med en flot udsigt over Stubbegård Sø var det tid til at gå i gang med formiddagens aktiviteter. Det handlede om vand.

Ulvene kan fortælle alt om, hvordan man laver vandballoner ud af papir og sund saft af citroner og lime. Der gik sport i at få lavet flest vandballoner, og så gik den vilde jagt ellers med at kaste på hinanden. Der var vist kun en enkelt gang, hvor Liane, som stod for alle ulveaktiviteterne, fik vand. Det var hun rigtig glad for. Saftevandet, som blev lavet af citron og lime, vand og sukker, var lidt sur, indtil
der var kommet den rigtige mængde sukker i. Så når ulvene nu kommer og beder om et stykke papir, så er det ikke sikkert, det er til at tegne på, da de mente, at det var rigtig sjovt at lave vandballonerne.

Efter frokosten og opvasken var det tid til De Stubbegårdske Olympiske Lege. Her var alle enheder blandet, og man skulle kæmpe i forskellige discipliner mod de andre grupper. Egebjerg deltog med 2 hold, da vi var en af de største grupper på lejren. Der skulle bl.a. dystes i spand balanceret på en pind, gang over plads på plader, pressing vend og støvlekast. Vi ulveleder hvilede lidt og var rundt
og kigge på nogle af de andre lejrpladser, så vi kunne få samlet energi og gode ideer. Mens legene stod på, fik vi lidt vand fra oven, men det ødelagde ikke dagen for os.

Ingen af Egebjergs hold gik desværre videre, men stemningen var nu høj alligevel, da Kristina fra Troppen havde fødselsdag, og alle fik lagkage og kage, efter at vi havde sunget fødselsdagssang til eftermiddagshyggen.

Ulvene 4

Aftensmaden var tunesisk mad, og der var mange ting, som der skulle laves, så alle mand var i gang med at snitte, stege og koge. Jeg tror, at de fleste kunne lide mindst en af tingene. Vi fik bulgursalat, lammefrikadeller og forårsruller med tun. Det smagte rigtig godt.

Endelig havde ulvene haft tid til at købe i kiosken, så da vi havde set finalen, som Hatting naturligvis vandt, blev alle ulvene sendt i teltene til aftenhygge og snolder. Det var de meget tilfredse med.

Fredag den 11. juli
Fredag havde vi ledere indset, at vi måske skulle lidt før op, så det kom ulvene. Det betød også, at de kunne nå at blive færdige med morgenmaden inden flaghejsningen. Ulvene var rigtige gode til at holde teltorden, så de manglede ikke så meget, når de skulle finde deres bestik.

Fredag formiddag skulle vi lave noget omkring wellness. Den ene af banderne lavede bolsjer, og de 2 andre kogte vand i plastikposer over bål, det skulle bruges til varm kakao. “Kan man det?” Ja, det kunne vi godt, alle fik varmet vandet og fik varm kakao. Da vi havde lavet kakao og bolsjer, skulle vi lave en biografbillet, for ulvene skulle nemlig i biografen fredag eftermiddag, de så Arthur og minimoserne. Hver bande lavede en fælles billet, hvor der skulle være noget om kammeratskab og spejder på. De blev virkelig flotte og fantasifulde.

Så var det igen tid til frokost og opvask, og en af ulvene sagde: Hvorfor er det altid mig, der skal lave det hele? Der var dog ingen, som lavede det hele, men alle lavede noget, så vi kunne blive færdige på samme tid.

Eftermiddagen blev brugt i biografen med film og popcorn. Vi ledere brugte tiden på at snakke på tværs af grupperne og udveksle ideer. Så kom Liane med en masse sugerør, for der skulle laves et vandingsanlæg. Det fik vi lavet, og det virkede, hvilket var rigtig flot, syntes vi. Da filmen var færdig, og der var blevet drukket en masse vand, fik hver bande en pose sugerør, så de også kunne lave deres eget vandingsanlæg. Vi tog det med ned i lejren, og så gik der sport i at få lavet det længste vandingsanlæg, som virkede. Det er svært at sige, hvem der vandt, men alle hyggede sig.

Fredag aften stod menuen på kyllingebryst og pastasalat. Vi nåede igen at få lavet mad, spist og vasket op, inden vi skulle til det store afslutningslejrbål med resten af lejren.

Ulvene sad næsten på 1. parket og havde et godt udsyn til alt, hvad der foregik på scenen, og der foregik meget.

Lejrbålet var lidt en tidsrejse fra 60’erne og frem til i dag, så vi mødte Neil Armstrong, Poul Thomsen og Balder, Ronjas mor som arobicinstruktør, Bjarne Riis, en punker og Bill Gates. De fortalte alle lidt om, hvordan det var i deres årti og hvilke store korpslejre, der havde været.

Mellem hver optræden var der forskellige råb, sange og uddeling af priser. Ulvene var vilde med lejrbålet, så få dem til at fortælle, da de hver i sær havde deres favorit.

Ulvene 5

Fredag var også sidste dag på lejren, så troppen havde pakket deres telte sammen og skulle sove næsten under åben himmel under griseteltet. Spiseborde, indgangsportal og tårnet var også brækket ned, så da vi krøb i posen, så det lidt tomt ud i lejren.

Lørdag den 12. juli
Lørdag var vi rigtig tidligt oppe. Klokken. var kun lidt over 6, men vi havde også meget, vi skulle nå. Alt skulle være pakket og klar til klokken 11.30, hvor bussen kom for at hente os. Ulvene gik i gang med at få pakket al deres bagage og telte ned. Det gik hurtigere, end vi regnede med, flot klaret! Vi fik gået pladsen igennem, så vi kunne aflevere det til Trevæld Centeret i lige så flot stand, som da vi modtog den. Klokken var lidt over 10, da vi bar/slæbte vores bagage op til p-pladsen, hvor bussen skulle komme. Heldigvis var vejret godt, og kiosken havde åben, så ventetiden var ikke så lang. Så kom bussen, og vi fik bagagen ind og fundet en plads, og så gik det mod Egebjerg. Først var der lidt snak, men efterhånden så blev det afløst af let snorken fra store og små, og jo nærmere vi kom Egebjerg, jo flere sov, så der var dejlig ro.

Hjemme på Kvisten ventede forældrene på ungerne og deres vasketøj, så lørdagen har sikkert stået på bad og søvn for ungerne og tøjvask for forældrene.

Ulvene havde lånt en leder i Horsens Gruppe, da vi ellers ikke var kommet af sted, for 2 voksne til 15 ulve er lige lidt nok. Tak for hjælpen til Niels.

Tak til de forældre, der kom og besøgte os eller deltog på familielejren. Det var rigtig hyggeligt.