Cykelholdet Egebakken 2014

Af Leif H. Kristensen

Cykelholdet har været på hjul hver tirsdag fra maj måned, vi er mellem 8 og 10 cyklister hver gang. Kvinderne er lidt i undertal, trods det vi har forsøgt at få flere med. Der er ikke nogen, som skal være nervøs for, at de ikke kan følge med på turene, vi kører ud samlet og kommer hjem samlet, det er filosofien med cykelturene. Motion og oplevelser – kulturelt eller i naturen – samt socialt samvær er ingredienserne i Egebakkens cykelture, og så er der blød brød og kaffe for en tyver, ved hjemkomsten til Egebakken.

Turene vi kører er mellem 20 og ca. 30 km ud gennem byerne, der omkranser Egebakken. Vores førerhund Vagn Jensen er en rutineret person på 78 år, der er god til at finde medvind på cykelturen, for det meste, og som har stået i spidsen for cykelholdet, siden det startede efter Egebakkens åbning i 2004. Vagn er også leder af flere andre aktiviteter og primus motor i bankospil på Egebakken samt kasserer i Egebakkens Venner.

Billeder_cykelturen 5

Hans Peter Østergaard og Flemming H. Kristensen

Først på sommeren fik Egebakken ansat aktivitetsmedarbejder Dorte Strunge. Ved en samtale med Dorte nævnte jeg, at Hans Peter Østergaard og jeg i flere år havde talt om at køre cykelturen Silkeborg – Horsens ad naturstien Bryrup banestien. Den greb Dorte med det samme og spurgte mig, om det ikke var en ide, at køre den med hele cykelholdet fra Egebakken? Jeg er ikke sikker på, at vi kan få alle med, vi har cuttet 5-10 km af på turene det sidste år, men kan det lade sig gøre, så er det fint nok for mig svarede jeg. Dorte lovede at ville komme til kaffen efter næste tur og forelægge det for alle. Derefter fortalte Dorte mig, at hun havde kørt Danmark – Paris flere gange og skulle igen her i år, og har også gennemført det, en hård afdeling Dorte kører i. Det er klar dig selv eller forsvind, sådan!

Efter Dortes fremlægning af turen sagde alle ja til at deltage, og vi har fået 2 ekstra tilmeldinger, så nu er vi 12 der kører d. 16. september 2014. Jeg tog en snak med Hans Peter, om det ikke var en god ide, at vi lige selv prøvekørte turen inden den 16. september. Det var jo rart nok lige at vide, hvad det var for noget, hvordan turen var, og om vi kunne holde til det. Det var jo os to, som havde fået ideen. Så 28. august med ”Mor bag rattet” – altså vores to koner Tove og Inge – kørte vi til Silkeborg og blev sat af. Konerne vinkede farvel, og vores cykeltur mod Horsens startede. Turen var perfekt på nær de sidste 2 km. før Egebjerg på Lundum Hedevej, da punkterede HP’s cykel. Så nu håber vi, at det bare kører uden uheld for hele cykelholdet tirsdag d. 16. september 2014.

Billeder_cykelturen 7

Egebakken tirsdag morgen den 16. september kl. 7.30. Det var mødetidspunktet for læsning af cykler på bilerne. Vi læssede dem i Erik Christensens varevogn og på tre personbiler, der fragtede os cykelfolk til Silkeborg. Jens Amtofte journalist fra Horsens Folkeblad og hans pressefotograf mødte os på pladsen foran Egebakken, for at få et interview til avisen, på opfordring af undertegnede. Det er vigtigt at vi får noget presse omkring Egebakken og fritidsaktiviteterne. Efter pressemødet gik vi ind til morgenmaden, køkkenet havde sørget for brunch, kaffe og the, til os inden afgang. Alle deltagere 12 ryttere og tre chauffører og Dorte Strunge fra Egebakken, der fungerede som depotmor på cykelturen, var i fin form, og humøret var højt. Vi kom i bilerne og næsen blev sat mod Dalgasvej i Silkeborg.

Cyklerne blev læsset af bilerne og cykelhjelmen blev spændt på hovedet, Endomondo på IPhone tændt, der blev taget billeder af cykelholdet, og kursen blev sat mod Egebakken.

De første tre km blev lidt af et forhindringsløb, da Silkeborg Kommune var i gang med at skære lavt hængende grene ned, som nu lå på cykelstien, ret træls at køre ude i græsset, de folk der skulle fjerne grene efter maskinen, var noget bagefter, nå men det er ikke sådan nogle småting, som stopper cykelholdet fra Egebakken.

Billeder_cykelturen 2

Ved Them by, ventede Dorte på os med chokolade muffins, et par stykker gled hurtigt ned. Op på cyklen og videre mod Vrads station, 20 km. var kørt, og Dorte var igen klar, da vi ankom. Der var dækket op med energibar og kaffe. Det var super at nyde dette, her på den gamle Vrads veteranjernbane station. Der blev talt og taget fotos, stemningen var i top, nødtørften blev ordnet. Op på cyklerne og ind på skovstien, hvor vi krydser jernbanen to gange, kommer tæt på søerne i skoven, 7 km. gennem et dejligt og lidt bakket terræn. Vi kommer ud af skoven i den vestlige ende af Bryrup by, en km ind i byen til Bryrup station, til højre gennem villa kvarterret på Bryrup banestien igen, og mod Vinding og Slagballe. Det er en god lang strækning med en svag stigning. Derefter går det nedad, indtil vi kommer ud på Grædstrup vejen lige vest for Brædstrup, til venstre et par hundrede meter op i Brædstrup by og ned på stationspladsen, hvor Dorte ventede på os. Efter en kort snak blev vi enige om at fortsætte til Vestbirk og raste ved udgravningen af den gamle jernbane bro.

Billeder_cykelturen 4aBilleder_cykelturen 4

Dorte var klar på P-pladsen. Madtasker, øl og vand blev læsset på cyklerne. Derefter gik / cyklede vi de tre hundrede meter ud til den udgravede bro, hvor maden blev pakket ud. Sandwich med roastbeef og pickles samt en med ost og Parma skinke, dertil efter lyst, en øl eller vand. Vi hyggede os ved bordene, som er opstillet derude til folk, der kommer og ser på den udgravede bro, og det har været mange i den tid dette arbejde er pågået. Imponerende bro, der nu står frit fremme, efter at den har været dækket af jord og sand siden 1929.

Billeder_cykelturen 9

Efter en god halvtimes tid sad vi sadlen igen på vej mod Egebakken. Det gik rask afsted nedad mod Østbirk ud mod Sattrup og Stenbjerg station, over Østbirkvejen, så var det slut med heldet, Niels Kristoffersen mistede luften på forhjulet, frem med nøglen, af med hjulet. Niels er gammel cykelrytter, så en punktering er ikke noget, der ryster Niels. Med fælles hjælp fra Vagn og Niels fik de slangen ud, og Gunner Juhl holdt cyklen. Vagn havde en ekstra slange med, i med den, Leif pumpede hjulet, Niels på med hjulet igen, så var vi køreklar, det er da teamwork ikke? Videre forbi Lundum station hjem ad Lundum Hedevej til Egebjerg. Vi manglede lige den sidste bakke ved Rådved Kjærsgård, ret stejl bakke, de fleste måtte af og gå, enkelte blev på cyklen. Vi har nu også øvet os på den bakke en halv snes gange i år, men det er næsten det samme hver gang, den er sej den bakke.

Billeder_cykelturen 3a

Vel hjemme efter 63 km. Alle tolv cyklister og depotmor Dorte på Egebakken, gik vi ind og drak en kop kaffe, og evaluerede lige turen. Der var stor tilfredshed, og alle var enige om, at turen havde været en stor oplevelse, der godt kunne prøves igen, eller en anden rute, med cykelholdet fra Egebakken.

BROEN 27. årgang nr. 2 december 2014 – januar – februar 2015 Klik her og se hele bladet. Fra indholdsfortegnelsen på side 3 kan du klikke dig frem til de enkelte sider.