En familie på vandring

Af Niels Daugaard

Jeg meddelte ved min 69 års fødselsdag sidste år, at gaven til mig selv ved 70 års dagen i år skulle være at vandre Caminoen i Spanien. Straks sagde min lillesøster og min lillebroder, at de gerne ville med. Det endte med, at også min svoger ville med, så vi var derfor 4 fra samme familie, som ønskede at gå turen. Vi købte noget udstyr, blandt andet en rygsæk og i januar begyndte vi en træning. Hver weekend gik vi enten rundt om Bygholm Sø eller her ud i Egebjerg. Ned til vandværkssøen, rundt i skoven og tilbage. Da min fødselsdag var godt overstået i begyndelsen af maj måned var vi klar til afgang.

Vi fik på nedturen til Spanien tilladelse til at følges med 34 ”luksuspilgrimme”, som var med FOF/RosingRæderske på en luksus pilgrims vandring arrangeret af Gislev Rejser. Vi kørte i bus til Kastrup og fløj til Pamplona, hvor hele selskabet boede på samme hotel. Vi 4 startede næste morgen med privat bil fra hotellet klokken 9 en tur over Pyrenæerne til det officielle startsted i Frankrig: Piet de Port. Hele flokken af luksuspilgrimme vinkede farvel og ønskede os god vandretur og dem så vi ikke mere.

På toppen af Pyrenæerne i 1429 m. højde.

Vandringen over Pyrenæerne foregik i snestorm og først da vi ankom våde til Pamplona blev vejret lidt bedre. Vi gik den franske camino, som fra Piet de Port til Santiago de Compostella er i alt 838 kilometer. Vi brugte 35 dage på denne vandring og undervejs mødte vi andre pilgrimme fra alverdens forskellige lande. Det meste af sproget under turen foregik på engelsk.

Snestorm i flere dage efter Pyrenæerne og mangler stadig 790 km.

Vi passerede en række storbyer på turen: Pamplona, Logrono, Burgos, Leon og endte i Santiago. Vi besøgte en lang række af kirker og katedraler, som alle var interessante og flotte. Vi passerede vinmarker, skove, småbyer og store landbrugsområder.

Vi nærmer os Rioja vindistriktet og endelig solskin.

Allerede fra Danmark medbragte vi pilgrimspas, som er et vigtigt dokument. Alle herberger, hvor vi sov og i alle kirker fik vi et stempel i passet, som bevis for, at vi havde været der. Jeg brugte 3 pas og fik i alt næsten 100 stempler. Disse kontrolleres i Santiago af biskoppen for at få det endelige bevis på gennemførelsen af vandringen.

Turen forløb for os alle 4 uden vabler eller andre skader, men vi så mange med vabler og dårlige fødder.

En tidlig morgen kl. 07.00 afsted fra byen Fromista

Vi sov på meget forskellige herberger. Nogle flotte og andre mindre flotte. Vi sov op til 60 personer i en sovesal, men det var nu ikke noget problem. Støvlerne blev altid stillet uden for døren på grund af lugten! Og snorken hører man ikke, da man er fysisk træt, når man gik til køjs klokken 9. Vækningen var altid med, at lyset i sovesalen blev tændt klokken 6 om morgenen og klokken 7 var vi på vandring igen.

En af sovesalene på et af de over 30 forskellige herberger, vi boede på

Morgenmad var altid 2 stykker ristet brød, 1 kop kaffe og 1 glas juice. Frokost spiste vi ude på ruten, som regel yoghurt, banan og meget vand. Aftensmaden på herbergerne var lille forret, kylling og is. Til aftensmaden fik vi altid et par flasker lokal vin!

Spisesal på et af herbergerne

Vi fik i alt taget 800 fotografier på turen og jeg har været ude forskellige steder for at fortælle mere om turen og vise mit udstyr frem. Det gør jeg gerne.

Niels står på stenhøjen ved Cruz de Ferro

Vi ankom hele og stolte til Santiago de Compostella i strålende sol, og der var vi 4 dage som turister. En af dagene kørte vi i lejet bil til Finnesterre (verdens ende), som er stedet, hvor pilgrimme afbrænder deres tøj som tegn på, at nu er turen slut. Vi var også til pilgrimsmesse i den store og flotte katedral i Santiago.

Katedralen i Santiago de Compostela – målet er nået!

Vi ankom til Horsens med tog fra Kastrup netop for at være hjemme til Sct. Hans efter en spændende og begivenhedsrig tur på vandring gennem højlandet i nordspanien.