Dansk Autohjælp

Tryk og se artiklen i bladlayout

Dansk Autohjælp Egebjerg

Tekst og foto: Arne Laursen

En af de første dage i november besøgte Broens udsendte Niels Erik Christensen, som sammen med sin søn Lasse Christensen ejer og driver den lokale afdeling af firmaet Dansk Autohjælp (DAH) på Egebjergvej. Herfra betjenes et geografisk område i en
radius på ca. 25-30 km, hvor yderpunkterne er: Odder, Stilling, Nr. Snede, Brædstrup og Juelsminde.

„Hvorfor valgte I Egebjerg som hjemsted for firmaet”?,
spørger jeg. „Det er fordi beliggenheden her er optimal. Det er lige midt i vores område og samtidig tæt på motorvejen,” fortæller Niels Erik Christensen og fortsætter: „Her på Egebjergvej, hvor Egedal Maskinfabrik har drevet virksomhed i mange år, fandt vi de rigtige lokaler. Vi ville gerne have købt stedet, men Chemitalic vil ikke sælge bygningerne,
derfor bor vi til leje.”

På spørgsmålet om hvor mange beskæftigede, der er, fortæller Niels Erik Christensen, at der er 7 fastansatte samt 6 afløsere, der indkaldes i situationer med spidsbelastning.

Ikke kun autohjælp
„Beskæftiger I jer med andet end det traditionelle at yde autohjælp”? er næste spørgsmål til Niels Erik Christensen. „Ja ud over autohjælp, som stadig er hovedbeskæftigelsen, yder vi også dyreredning. F.eks har vi udstyr til at hente en ko, der har lagt sig. Ligeledes har vi tilladelse til at aflive dyr. Af andet udstyr har vi en tavlevogn til trafikregulering ved ulykker samt en unimog til fritrækning af store køretøjer.”

Dansk Autohjælps 27-årige historie.
Uddrag fra Dansk Autohjælps 25 års jubilæumsbog.
DAH er resultatet af et fejlslagent forsøg fra FDM’s side på at opbygge vejhjælpsassistance som modpol til Falck, der siden 1963 , hvor de opkøbte Zonen, havde haft monopol på autohjælp i Danmark.

De vognmænd, der var knyttet til FDM Vejhjælp, besluttede i 1979 at danne deres egen alliance, da FDM’s vejtjeneste var gået i sig selv. Det blev til en forening af selvstændige stationer, som de kaldte Dansk Autohjælp.

Det var selvfølgelig en svær start. Falck havde dengang status i Danmark på linie med Postvæsenet og Politiet. Spurgte man Maren i Kæret, hvad Falck var, ville hun sikkert
svare, at det var en offentlig eller halvoffentlig virksomhed, som tog sig af brand og biluheld. Det var derfor en mastodont at kæmpe mod, og indtil 1989/1990 fik medlemmerne af foreningen Dansk Autohjælp i højere grad smør på brødet ved at lave andre opgaver ved siden af autohjælpen.

Topdanmark ind på scenen.
I 1988 købte forsikringsselskabet Tryg-Baltica Falck. Dette opkøb måtte forsikringsselskabet Topdanmark reagere på, fordi Tryg-Balticas overtagelse af Falck betød, at de kunne tilbyde autohjælp til deres kunder. En service, som Topdanmark også gerne ville kunne tilbyde.

Topdanmark søgte derfor et efter et redningshjælpsfirma, som ikke var Falck, og deres øjne faldt på DAH, som var det eneste alternativ.

Forsikringsselskabet indgik i 1988 en samarbejdsaftale med DAH, først som et forsøg og i 1989 med en rigtig kontrakt. Topdanmarks kunder kunne nu få „Tophjælp”, et abonnement, der mindede om et Falck abonnement med den forskel, at det var DAH, der servicerede kunderne.

Topdanmark havde dengang ikke mulighed for at købe Dansk Autohjælp, der jo var en forening.

Denne kontrakt gjorde forsikringsselskabet til DAH’s suverænt største kunde og fik en afgørende virkning på virksomhedens videre skæbne.

FDM valgte DAH
En kundemæssig milepæl var FDM, som blev samarbejdspartner i 1995. At en forbrugerorganisation fravalgte Falck som deres primære leverandør af autohjælp og valgte DAH sendte et kraftigt signal til foreningens medlemmer, som ikke kunne tolke det anderledes, end at FDM gav DAH det blå stempel.

En speciel favorabel pris for FDM’s medlemmer kombineret med en kvalitetsundersøgelse til topkarakter gav DAH så gode points, at Forenede Danske Motorejere varmt kunne anbefale sine medlemmer at vælge Dansk Autohjælp. Fra 1995 til i dag er ca. 80.000 af DAH’s kunder kommet via samarbejdet med FDM.

Fra vognmand til anpartshaver.
Den foreningsmodel, der var grundlaget for DAH var ikke holdbar i længden. I 1992 blev foreningen omdannet til et anpartsselskab med medlemmerne som anpartshavere.

Tilbage til den lokale afdeling.
Niels Erik Christensen supplerer den historiske del: „Dansk Autohjælp har i dag 650.000 kunder i Danmark. Det giver en travl hverdag at betjene så mange kunder.”

Mobilitetsaftaler.
„I dag har stort set alle nye biler en mobilitetsaftale, der betyder fri transport til værksted ved driftsstop i garantiperioden. Af disse aftaler har Dansk Autohjælp 70 %” slutter Niels Erik Christensen.

Dansk Autohjælp Egebjergvej
December – januar – februar 2006/07

Broen 19. årgang – nr. 2

Samtid erhverv redningstjeneste

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *